Steeds meer worden er zomerse dagen met extreme hitte voorspeld. Landen waaronder België, Frankrijk, Nederland, Polen, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk ervaren soms zeer hoge temperaturen, waardoor mensen een hitteberoerte krijgen of zelfs sterven aan de gevolgen ervan, vooral veel ouderen.

Je beschermen tegen de hitte

Hoewel dit niet dagelijks gebeurt, moeten we toch een paar dingen doen om onszelf te beschermen tegen extreme hitte als dit voorvalt. Hier volgen enkele tips:

  • Verblijf zo veel mogelijk binnen, in een koel en goed geventileerd gebouw.
  • Drink veel vloeistoffen, vooral water, om uitdroging te voorkomen.
  • Doe lichte kleding aan om te helpen de lichaamstemperatuur te reguleren.
  • Gebruik airconditioning of een andere soort koeling om de temperatuur in huis te verlagen.
  • Zorg ervoor dat er voldoende ventilatie is in huis en in andere gebouwen.
  • Vermijd strenge activiteiten tijdens de warmste uren van de dag.
  • Voorzichtig zijn met alcoholische dranken, omdat ze uitdroging kunnen verergeren.
  • Let op voor tekenen van uitdroging, zoals dorst, een droge mond, een droge huid, vermoeidheid, en duizeligheid.

Als we ons aan deze tips houden, kunnen we onszelf beschermen tegen de gevolgen van extreme hitte.

De gevaren van hitteDe gevaren van hitte

Hitte is een natuurlijke kracht die ons wel eens omringt. We voelen haar wanneer we in de zon zitten en we voelen haar wanneer we een kopje koffie of thee drinken. Hitte kan ons lichaam en onze stemming veranderen. Het kan echter ook gevaarlijk zijn.

Extreme hitte kan ons lichaam uitdrogen en uitputten. Het is belangrijk dat we ons lichaam hydrateren door voldoende water te drinken. Hitte kan ook onze huid schaden. Zorg er daarom voor dat je voldoende zonnebrandcrème gebruikt wanneer je in de zon bent. Hitte kan ons lichaam ook verzwakken. Zorg ervoor dat je voldoende rust krijgt en dat je voorzichtig bent wanneer je in de hitte werkt.

Wat te doen voor de hitte?

Als je de hitte voelt aankomen, doe dan onderstaande dingen.

Voldoende drinken en blijf gehydrateerd

Zorg ervoor dat je voldoende vloeistoffen binnenkrijgt. Drink minimaal 2 liter per dag, en meer als je het warm hebt. Water is het beste, maar vruchtensap, koffie en thee zijn ook goed. Vermijd alcohol want dat zorgt ervoor dat je meer vocht verliest. Je moet ook drinken als je helemaal geen dorst hebt.

Voldoende eten

Zorg ervoor dat je genoeg eet. Een voedzame maaltijd geeft je meer energie en zorgt ervoor dat je niet zo snel moe wordt. Eet vooral veel fruit en groenten, en doe dat gedurende de dag verspreid.

Blijf uit de zon

Zoek een plekje in de schaduw als het buiten echt heel warm is. Als je toch in de zon moet zijn, draag dan lichte, losse kleding en smeer je in met zonnebrandcrème.

Voldoende rust nemen

Zorg ervoor dat je genoeg rust krijgt. Ga naar bed als je moe bent, en probeer overdag een dutje te doen als het even kan.

Je huis koel houden

Zorg ervoor dat je huis koel is. Zorg ervoor dat je ramen dicht zijn tijdens de warmste uren van de dag, en gebruik een ventilator of airco als het echt niet anders kan. Een mobiele airco van een betrouwbaar merk als Eurom of Trotec werken goed en kan je alleen in noodsituaties gebruiken om verspilling tegen te gaan.

Vermijd inspanning

Doe geen zware lichamelijke activiteiten als het buiten heel warm is. Ga liever wandelen in plaats van hardlopen, en doe het rustig aan.

Let op je lichaam

Als je een of meer van de volgende symptomen hebt, zoek dan onmiddellijk medische hulp:

  • Duizeligheid
  • Gevoel van flauwvallen
  • Gebrek aan eetlust
  • Overmatig zweten
  • Erg moeilijk ademhalen
  • Een snelle of onregelmatige hartslag
  • Plotselinge hoofdpijn
  • Een opgeblazen gevoel
  • Een verandering in de kleur van je huid of ogen
  • Stress
  • Spierpijn
  • Tintelingen
  • Depressie
  • Misselijkheid
  • Slaperigheid en vermoeidheid

extreme hitteOver extreme hitte

Wanneer het buiten erg warm is, kan dat een aantal aandoeningen uitlokken of verergeren. Zweten is een normale reactie van het lichaam op de hitte, maar overmatig zweten kan een signaleringspunt zijn voor een aandoening genaamd anhidrose. Erg moeilijk ademhalen, een snelle of onregelmatige hartslag, plotselinge hoofdpijn, een opgeblazen gevoel, een verandering in de kleur van je huid of je ogen kunnen allemaal tekenen zijn van anhidrose.

Als je last krijgt van een of meerdere aandoeningen, moet je ervoor zorgen dat je voldoende vocht binnenkrijgt, moet je uit de zon blijven en moet je verkoeling zoeken. Het is ook belangrijk om contact op te nemen met je arts als je deze symptomen ervaart, vooral als je je heel slecht voelt.

Het is cruciaal om binnen te zijn en voldoende te drinken als het buiten erg warm is, vooral als je je inspant. Je moet twee tot drie liter vocht per dag drinken om uitdroging te voorkomen. Je kunt krampen krijgen als je uitgedroogd raakt, dus wees voorzichtig! Het is zeer belangrijk om uit de zon te blijven en verkoeling te zoeken, want extreme hitte kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken.

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.